Brandveiligheid in parkeergarages
15-januari-2025
Recent bracht de NOS het publicatie “Brandveiligheid parkeergarages in geding door elektrische auto’s”.
Deze publicatie geeft aanleiding tot veel vragen. Onder worden de vragen beantwoord.
Reeds in 2013 publiceerde de brandweer een eerste rapport met een evaluatie van de aanpak van branden in parkeergarages, met een conclusie dat door het risico steeds minder vaak zal worden gekozen voor een binnen aanval.
Oudere parkeergarages zijn ontworpen met een brandlast in gedachten. Deze brandlast is gebaseerd op de hoeveelheid energie die vrijkomt bij een auto brand. Gemiddeld kwam er veel minder energie vrij bij een auto brand, eind jaren 80 vorige eeuw dan in 2024. Het maakt niet uit welke brandstof er wordt gebruikt. De auto's zijn groter geworden en er zit veel meer brandstof in.
In 2013 toen het eerste rapport werd opgesteld reden er nauwelijks elektrische auto's rond. Maar toen was er dus al de conclusie dat steeds minder vaak zal worden gekozen voor een binnen aanval.
Het heeft dus niets te maken met het soort brandstof.
Voorbeelden
Vaak worden de voorbeelden van de brand in een parkeergarage in Den Bosch en de brand op het vrachtschip Fremantle Highway aangehaald.
Parkeergarage Den Bosch; deze brand werd veroorzaakt door een ongeval met een voertuig op fossiele brandstof, niet door een elektrisch voertuig.
De brand op de boot Fremantle Highway; Hoewel het schip 500 elektrische voertuigen vervoerde, lag hier niet de oorzaak van de brand. Bij de Freemantle Highway is 1 elektrische auto op de kade in Delfzijl in brand gegaan. Voordat de auto van boord is gehaald was reeds bekend dat er een zeer hoog risico op brand was daar de accu was beschadigd door zout water. Op de kade waren reeds diverse maatregelen getroffen. https://www.eemskrant.nl/lossen-voertuigen-van-beschadigd-vrachtschip-fremantle-highway-gaat-door-door-brand-beschadigd-elektrisch-voertuig-ontvlamt-opnieuw/
Gevaarlijke stoffen
Ja, er komen gevaarlijke stoffen vrij bij een brand in een elektrische auto. Er komen ook gevaarlijke stoffen vrij bij een brand in een benzine auto. Voor de brandweer is er geen verschil. Voor de brandweer is een auto brand altijd een brand gevaarlijke stoffen (BGS).
Verloop van de brand.
Daarin verschillen de brandstof auto en de elektrische auto significant! Bij een brandstof auto en de elektrische auto komt in totaal een gelijke hoeveelheid energie vrij.
Het moment waarop energie vrijkomt verschilt!
Bij een brandstofauto zal de brand vrij snel groot worden. Een tijd branden en dan doven.
Bij een elektrische auto zal de brand minder snel groot worden. Minder fel branden, maar niet snel geheel uit gaan, het blijft als het ware smeulen. Bij een elektrische auto is er een kans op een thermal runaway. Daarbij is er een kans op het fenomeen rocketering. Dit fenomeen komt nauwelijks voor bij elektrische auto's, maar kan wel voorkomen bij e-bikes etc.
Het verbodsbord geeft aan dat het niet toegestaan is erin te rijden met een waterstof of een elektrische auto. Maar hoe zit het met een hybride? Een hybride kan een behoorlijke HV batterij hebben.
LPG
Zal je denken, wat heeft LPG hiermee te maken?
In Duitsland is het pas sinds 1998 het toegestaan met LPG-auto's in parkeergarages te rijden. Alleen in de staten Berlin, Bremen en Saarland gelden beperkingen. Zowel in Duitsland wordt de regelgeving dus op staatsniveau toegepast, en niet op landelijk niveau.
Wat is waar?
Het blussen van een elektrische auto indien de batterij is gaan branden, is complexer dan het blussen van een brandstofauto.
De kans dat een elektrische auto gaat branden is ongeveer 100 keer kleiner dan een brandstof auto.
Gevaar
Het gevaar zit hem vooral in het propageren van de brand. Dit is met name bij e-bikes, e-steps etc. van toepassing.
Daarbij is het zeer gewenst om een brand zo vroegtijdig mogelijk te signaleren.
Een Brand Meld Installatie is niet altijd verplicht maar wel altijd raadzaam.